صادرات صنایع دستی؛ از پتانسیل تا واقعیت

تاریخ انتشار:
14 بهمن 1403
HCExpo-IG-001-819x1024

 ارزش صادرات صنایع‌دستی ایران از 237 میلیون دلار در سال 1395 به 212 میلیون دلار در سال 1402 کاهش یافته است.

به گزارش تارنمای نمافر، صنایع‌دستی ایران به‌عنوان بخشی از صنایع خلاق کشور، با تاریخچه‌ای کهن و تنوعی کم‌نظیر، یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود. بااین‌حال، نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که این هنر ارزشمند نتوانسته جایگاه شایسته‌ای در بازارهای جهانی پیدا کند.

به‌طور کلی، در هشت سال گذشته صادرات صنایع‌دستی ایران تغییر محسوسی نداشته و این موضوع نشان‌دهنده رکودی مداوم در این حوزه از صنایع خلاق است.

در میان مقاصد صادراتی، عراق با سهم ۳۶درصدی در صدر قرار دارد که این امر ظرفیت بالای بازار خاورمیانه را در پذیرش صنایع‌دستی ایران نشان می‌دهد. با این‌ حال، تنوع‌ بخشیدن به بازارهای صادراتی و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در دیگر مناطق جهان می‌تواند نقش مهمی در احیای این بخش از صنایع خلاق ایفا کند.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





مطالب مرتبط

WhatsApp Image 2025-10-21 at 9.48.16 AM

فرشچیان و میراث عشق در رنگ، گزارش اختصاصی از آیین «همای نگارگری ایران»

WhatsApp Image 2025-10-18 at 5.33.37 PM

اقتصاد ایده‌محور، سهم ۳.۵ درصدی صنایع خلاق از تولید ناخالص جهان است

WhatsApp Image 2025-10-08 at 1.25.42 PM

بازدید مدیرعامل مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر از اولین گذر فرهنگ و هنر کشور

111

بازدید مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر از موزه گرافیک ایران

IMG_1347

توسعه فرهنگ و هنر به چه عواملی بستگی دارد؟

UnctadSlices02-IG-001-819x1024

نمایی از صادرات کالاها و خدمات خلاق در جهان